Cser Zoltán
A Tan Kapuja Buddhista Egyház Igazgatója és A Tan Kapuja Buddhista Főiskola rektorhelyettese és tanára
Cser Zoltán, buddhista tanító.
A természettel gyermekkora óta szoros kapcsolatot ápol, évekig barlangászással, majd sziklamászással foglalkozott.
A buddhizmussal 17 évesen találkozott, majd felvételt nyert a Tien Tai Ötelem Rendbe (1992), amely egy kis kínai kolostori irányzat. Sokat gyakorolt egyedül, és világi szerzetesként egy időt elvonulással töltött.
Jelenleg A Tan Kapuja Buddhista Egyház igazgatója, valamint A Tan Kapuja Buddhista Főiskola rektorhelyettese és tanára.
A tibeti buddhizmus egyik ágát gyakorolja a Nemzetközi Dzogcsen Közösségben, (melynek mestere Csögyál Namkhai Norbu Rinpocse volt), ahol Jantra Jóga, Vadzsratánc és Szanti Maha Szangha oktató.
Doktorandusz abszolvált hallgató az ELTE Belső-Ázsia, mongolisztika szakán, valamint a thaiföldi MCU egyetemen.
2018-ban partnerével létrehoztak egy Youtube-csatornát, melynek célja, hogy a hétköznapi gyakorlóknak, hétköznapi nyelven ismertesse a buddhizmus szerteágazó világát.
Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse gyakran szokta mondani, hogy az élet nem más, mint légzés, ezért megtanulni jól lélegezni, azaz tudatosan lélegezni alapvető dolog, főleg a mai kor emberének.
Mindnyájan tisztában vagyunk azzal, hogy a légzés összekapcsolja a tudatunkat a testtel, ezért a Harmonikus Légzés, vagy teljes légzés kulcsfontosságú elem mind a test, mind pedig a tudat működésének koordinálásához. Nélkülözhetetlen módszer a tudat lecsendesítése, a testi feszültségek csökkentése szempontjából, továbbá jótékonyan hat a testre és az idegrendszerre egyaránt. Az elsajátított módszereket bárhol és bármikor végezhetjük, ily módon hatékony eszközhöz jutunk a hétköznapi életünkben. A Harmonikus Légzés módszerének forrása a tibeti Jantra jóga rendszere, mely egyike a legrégibb fennmaradt jógának, eredete a 8. századig nyúlik vissza.
A foglalkozásokon a testi és légző gyakorlatokon keresztül elsajátítjuk az alhasi légzést, majd a bordaközi és a mellkasi légzés fázisain át megtanuljuk a teljes légzést, kinyitva a testet a légzésre. A
légzés helyének és fázisainak összehangolása révén érjük el a harmóniát a légzésben, a Harmonikus Légzést.
Cser Zoltán buddhista tanító előadása és gyakorlás
Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse gyakran szokta mondani, hogy az élet nem más, mint légzés, ezért megtanulni jól lélegezni, azaz tudatosan lélegezni alapvető dolog, főleg a mai kor emberének.
Mindnyájan tisztában vagyunk azzal, hogy a légzés összekapcsolja a tudatunkat a testtel, ezért a Harmonikus Légzés, vagy teljes légzés kulcsfontosságú elem mind a test, mind pedig a tudat működésének koordinálásához. Nélkülözhetetlen módszer a tudat lecsendesítése, a testi feszültségek csökkentése szempontjából, továbbá jótékonyan hat a testre és az idegrendszerre egyaránt. Az elsajátított módszereket bárhol és bármikor végezhetjük, ily módon hatékony eszközhöz jutunk a hétköznapi életünkben. A Harmonikus Légzés módszerének forrása a tibeti Jantra jóga rendszere, mely egyike a legrégibb fennmaradt jógának, eredete a 8. századig nyúlik vissza.
A foglalkozásokon a testi és légző gyakorlatokon keresztül elsajátítjuk az alhasi légzést, majd a bordaközi és a mellkasi légzés fázisain át megtanuljuk a teljes légzést, kinyitva a testet a légzésre. A
légzés helyének és fázisainak összehangolása révén érjük el a harmóniát a légzésben, a Harmonikus Légzést.
Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse gyakran szokta mondani, hogy az élet nem más, mint légzés, ezért megtanulni jól lélegezni, azaz tudatosan lélegezni alapvető dolog, főleg a mai kor emberének.
Mindnyájan tisztában vagyunk azzal, hogy a légzés összekapcsolja a tudatunkat a testtel, ezért a Harmonikus Légzés, vagy teljes légzés kulcsfontosságú elem mind a test, mind pedig a tudat működésének koordinálásához. Nélkülözhetetlen módszer a tudat lecsendesítése, a testi feszültségek csökkentése szempontjából, továbbá jótékonyan hat a testre és az idegrendszerre egyaránt. Az elsajátított módszereket bárhol és bármikor végezhetjük, ily módon hatékony eszközhöz jutunk a hétköznapi életünkben. A Harmonikus Légzés módszerének forrása a tibeti Jantra jóga rendszere, mely egyike a legrégibb fennmaradt jógának, eredete a 8. századig nyúlik vissza.
A foglalkozásokon a testi és légző gyakorlatokon keresztül elsajátítjuk az alhasi légzést, majd a bordaközi és a mellkasi légzés fázisain át megtanuljuk a teljes légzést, kinyitva a testet a légzésre. A
légzés helyének és fázisainak összehangolása révén érjük el a harmóniát a légzésben, a Harmonikus Légzést.
Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse gyakran szokta mondani, hogy az élet nem más, mint légzés, ezért megtanulni jól lélegezni, azaz tudatosan lélegezni alapvető dolog, főleg a mai kor emberének.
Mindnyájan tisztában vagyunk azzal, hogy a légzés összekapcsolja a tudatunkat a testtel, ezért a Harmonikus Légzés, vagy teljes légzés kulcsfontosságú elem mind a test, mind pedig a tudat működésének koordinálásához. Nélkülözhetetlen módszer a tudat lecsendesítése, a testi feszültségek csökkentése szempontjából, továbbá jótékonyan hat a testre és az idegrendszerre egyaránt. Az elsajátított módszereket bárhol és bármikor végezhetjük, ily módon hatékony eszközhöz jutunk a hétköznapi életünkben. A Harmonikus Légzés módszerének forrása a tibeti Jantra jóga rendszere, mely egyike a legrégibb fennmaradt jógának, eredete a 8. századig nyúlik vissza.
A foglalkozásokon a testi és légző gyakorlatokon keresztül elsajátítjuk az alhasi légzést, majd a bordaközi és a mellkasi légzés fázisain át megtanuljuk a teljes légzést, kinyitva a testet a légzésre. A
légzés helyének és fázisainak összehangolása révén érjük el a harmóniát a légzésben, a Harmonikus Légzést.
A vallási hagyományok mindigis nagy hangsúlyt fektettek a az ítélkezés, ítélet, végítélet témáinak értelmezésére, gondoljunk csak a keresztény Paradicsom történetre, de hasonló elképzelések a buddhizmusban is megtalálhatók az ember testetöltése kapcsán (az ítélkezés fájáról való evés). Mi az ítélet, milyen következményekkel jár? Hogyan értelmezték a múltban, milyen formán része a jelennek? Mit okoz kívül, mit okoz az emberen belül? Lehet-e ítélkezés nélkül élni, és ha igen, hogyan? Hol a határ a józan vélemény és a derogáló ítélkezés között? A beszélgetés a fenti kérdésekre keresi a választ.
Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse gyakran szokta mondani, hogy az élet nem más, mint légzés, ezért megtanulni jól lélegezni, azaz tudatosan lélegezni alapvető dolog, főleg a mai kor emberének.
Mindnyájan tisztában vagyunk azzal, hogy a légzés összekapcsolja a tudatunkat a testtel, ezért a Harmonikus Légzés, vagy teljes légzés kulcsfontosságú elem mind a test, mind pedig a tudat működésének koordinálásához. Nélkülözhetetlen módszer a tudat lecsendesítése, a testi feszültségek csökkentése szempontjából, továbbá jótékonyan hat a testre és az idegrendszerre egyaránt. Az elsajátított módszereket bárhol és bármikor végezhetjük, ily módon hatékony eszközhöz jutunk a hétköznapi életünkben. A Harmonikus Légzés módszerének forrása a tibeti Jantra jóga rendszere, mely egyike a legrégibb fennmaradt jógának, eredete a 8. századig nyúlik vissza.
A foglalkozásokon a testi és légző gyakorlatokon keresztül elsajátítjuk az alhasi légzést, majd a bordaközi és a mellkasi légzés fázisain át megtanuljuk a teljes légzést, kinyitva a testet a légzésre. A
légzés helyének és fázisainak összehangolása révén érjük el a harmóniát a légzésben, a Harmonikus Légzést.
A légzés az egyetlen híd a tudat és a test között, ezért nagyon fontos, hogy megtanuljuk a légzés nyelvét, hogy kommunikálni tudjunk, hogy értsük a testünk üzenetét. Ebben nélkülözhetetlen eszköz a teljes légzés, vagy jógi légzés, vagy harmonikus légzés. A megfelelő légzés érdekében sok mozgással nyitjuk a test pontjait
A Vadzsratánc meditáció mozgásban. Az egyszerű, lassú és áramló mozdulatok ellazítják a testet, világossá teszik a tudatot, és kioldják mindennapi életünk feszültségeit. A tánc révén aktiváljuk és összerendezzük testünk meghatározott energiapontjait, egy a csatornákról és csakrákról szóló ősi tudás alapján. Ezáltal a Vadzsratánc kioldja az energia blokkokat, harmóniába hozza létezésünk három fő aspektusát – a testet, energiát és tudatot – és növeli a jelenlétet és tudatosságot.
Khaita azt jelenti: Harmónia a térben. Célunk, hogy a táncon, ezen az erőteljes és örömteli eszközön keresztül, elősegítsük a harmónia kialakulását az egyénben, valamint az emberek és környezetük között. A tánc a legjobb módja annak, hogy egységbe hozzuk a mozgást és a hangot, növeljük megértésünket a térről és arról, hogyan kapcsolódjunk másokhoz. A tánc révén felfedezhetjük belső harmóniánkat és azt, hogy ez miként rezonál az univerzum harmóniájával.
A légzés az egyetlen híd a tudat és a test között, ezért nagyon fontos, hogy megtanuljuk a légzés nyelvét, hogy kommunikálni tudjunk, hogy értsük a testünk üzenetét. Ebben nélkülözhetetlen eszköz a teljes légzés, vagy jógi légzés, vagy harmonikus légzés. A megfelelő légzés érdekében sok mozgással nyitjuk a test pontjait
A Vadzsratánc meditáció mozgásban. Az egyszerű, lassú és áramló mozdulatok ellazítják a testet, világossá teszik a tudatot, és kioldják mindennapi életünk feszültségeit. A tánc révén aktiváljuk és összerendezzük testünk meghatározott energiapontjait, egy a csatornákról és csakrákról szóló ősi tudás alapján. Ezáltal a Vadzsratánc kioldja az energia blokkokat, harmóniába hozza létezésünk három fő aspektusát – a testet, energiát és tudatot – és növeli a jelenlétet és tudatosságot.
Khaita azt jelenti: Harmónia a térben. Célunk, hogy a táncon, ezen az erőteljes és örömteli eszközön keresztül, elősegítsük a harmónia kialakulását az egyénben, valamint az emberek és környezetük között. A tánc a legjobb módja annak, hogy egységbe hozzuk a mozgást és a hangot, növeljük megértésünket a térről és arról, hogyan kapcsolódjunk másokhoz. A tánc révén felfedezhetjük belső harmóniánkat és azt, hogy ez miként rezonál az univerzum harmóniájával.
A légzés az egyetlen híd a tudat és a test között, ezért nagyon fontos, hogy megtanuljuk a légzés nyelvét, hogy kommunikálni tudjunk, hogy értsük a testünk üzenetét. Ebben nélkülözhetetlen eszköz a teljes légzés, vagy jógi légzés, vagy harmonikus légzés. A megfelelő légzés érdekében sok mozgással nyitjuk a test pontjait
A vallások a tabuk megalkotói? Vagy azok mi magunk vagyunk inkább? Mit mond az intimitásról egy buddhista tanító, egy krisna-hívő lelkész, egy muszlim hitoktató, egy rabbi, és egy római katolikus teológus? Lehetséges az intimitást, két ember legbensőbb kapcsolatát a vallások tanításainak figyelembevételével megteremteni és megélni? Netán még segítséget is nyújthatnak ezek a tanítások? Lehet, vagy kell a hálószoba falára kereszt, netán egy Buddha az éjjeli szekrényre? Isten tudja...
A Vadzsratánc meditáció mozgásban. Az egyszerű, lassú és áramló mozdulatok ellazítják a testet, világossá teszik a tudatot, és kioldják mindennapi életünk feszültségeit. A tánc révén aktiváljuk és összerendezzük testünk meghatározott energiapontjait, egy a csatornákról és csakrákról szóló ősi tudás alapján. Ezáltal a Vadzsratánc kioldja az energia blokkokat, harmóniába hozza létezésünk három fő aspektusát – a testet, energiát és tudatot – és növeli a jelenlétet és tudatosságot.
Khaita azt jelenti: Harmónia a térben. Célunk, hogy a táncon, ezen az erőteljes és örömteli eszközön keresztül, elősegítsük a harmónia kialakulását az egyénben, valamint az emberek és környezetük között. A tánc a legjobb módja annak, hogy egységbe hozzuk a mozgást és a hangot, növeljük megértésünket a térről és arról, hogyan kapcsolódjunk másokhoz. A tánc révén felfedezhetjük belső harmóniánkat és azt, hogy ez miként rezonál az univerzum harmóniájával.
A légzés az egyetlen híd a tudat és a test között, ezért nagyon fontos, hogy megtanuljuk a légzés nyelvét, hogy kommunikálni tudjunk, hogy értsük a testünk üzenetét. Ebben nélkülözhetetlen eszköz a teljes légzés, vagy jógi légzés, vagy harmonikus légzés. A megfelelő légzés érdekében sok mozgással nyitjuk a test pontjait
A Vadzsratánc meditáció mozgásban. Az egyszerű, lassú és áramló mozdulatok ellazítják a testet, világossá teszik a tudatot, és kioldják mindennapi életünk feszültségeit. A tánc révén aktiváljuk és összerendezzük testünk meghatározott energiapontjait, egy a csatornákról és csakrákról szóló ősi tudás alapján. Ezáltal a Vadzsratánc kioldja az energia blokkokat, harmóniába hozza létezésünk három fő aspektusát – a testet, energiát és tudatot – és növeli a jelenlétet és tudatosságot.
Khaita azt jelenti: Harmónia a térben. Célunk, hogy a táncon, ezen az erőteljes és örömteli eszközön keresztül, elősegítsük a harmónia kialakulását az egyénben, valamint az emberek és környezetük között. A tánc a legjobb módja annak, hogy egységbe hozzuk a mozgást és a hangot, növeljük megértésünket a térről és arról, hogyan kapcsolódjunk másokhoz. A tánc révén felfedezhetjük belső harmóniánkat és azt, hogy ez miként rezonál az univerzum harmóniájával.
A légzés az egyetlen híd a tudat és a test között, ezért nagyon fontos, hogy megtanuljuk a légzés nyelvét, hogy kommunikálni tudjunk, hogy értsük a testünk üzenetét. Ebben nélkülözhetetlen eszköz a teljes légzés, vagy jógi légzés, vagy harmonikus légzés. A megfelelő légzés érdekében sok mozgással nyitjuk a test pontjait
A Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse által átadott Jantra jóga, vagy "Mozgás jógája" egy ősi tibeti jógarendszer, ami a Nagy Tökéletesség-Dzogcsen tanítás része. Eredeti szövegét, amelynek címe A Nap és a Hold egyesítése, Vairócsana, a híres fordító írta le a 8. században. A szöveghez tartozó nélkülözhetetlen szóbeli magyarázatok átadási lánca azóta megszakítatlan. A Jantra jóga gyakorlása által a fizikai testünk és energiáink kiegyensúlyozódnak, légzésünk rendezetté válik, tudatunk ezáltal tud túllépni a gondolkodáson és ítélkezésen, felfedezve az ún. elmélyedés állapotát, a tudat természetét.
A reggeli gyakorlásokon a Jantra jóga előkészítő gyakorlatait fogjuk megtanulni: a Kilences légzést (lung ro szelva), az ízületek lazításának öt gyakorlatát (cikdzsong), a Nyolc mozgást (lung szang) a prána tisztítására, a vezetékek uralásának öt gyakorlatát (cá dül), a fő gyakorlatokból az első és második Jantra csoportot (ez összesen tíz gyakorlat), valamint a ritmikus légzést.
Az ászanagyakorlás célja Patandzsali szerint, hogy fel tudjuk venni a tökéletes testhelyzetet a meditációhoz.
Ennek két kulcsa van: az egyik a középtengely megvalósítása, a másik pedig az elemei energiák kiegyensúlyozása.
Ismét Isten tudja..., mert úgy tűnik egyre inkább szükség van a normális párbeszéd felmutatására, és mert megismerni és megérteni a másikat (és ezzel önmagunkat is), mindenki számára hasznos és jó.
A jubileumi 10. Everness Fesztiválon az Isten tudja.. csapatának válogatott tagjai (Cser Zoltán – buddhista tanító, Madhupati dász – vaisnava/Krisna-hívő lelkész, Nagypál Szabolcs – római katolikus teológus, Radnóti Zoltán – rabbi, Sulok Zoltán Szabolcs – muszlim tanító és Rába Géza – újságíró)
Ezúttal olyan fontos kérdésekre keresik a választ, mint:
Milyen sztereotípiák kötődnek az egyes vallásokhoz?
Van-e ezeknek bármilyen valós alapja, vagy csupán egy tévedésen alapulnak?
Vagy van is meg nincs is benne igazság?
A beszélgetés második felében pedig egy szintén fontos kérdést járnak körbe a különböző vallások tanítói:
Van-e létjogosultsága az intézményesült vallásgyakorlásnak, vallástanításnak a 21. században?
Szükség van az egyházakra, hogy az ember spirituális lényként éljen a Földön a mai korban?
Várunk szeretettel mindenkit az Everness Fesztiválon is!
A Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse által átadott Jantra jóga, vagy "Mozgás jógája" egy ősi tibeti jógarendszer, ami a Nagy Tökéletesség-Dzogcsen tanítás része. Eredeti szövegét, amelynek címe A Nap és a Hold egyesítése, Vairócsana, a híres fordító írta le a 8. században. A szöveghez tartozó nélkülözhetetlen szóbeli magyarázatok átadási lánca azóta megszakítatlan. A Jantra jóga gyakorlása által a fizikai testünk és energiáink kiegyensúlyozódnak, légzésünk rendezetté válik, tudatunk ezáltal tud túllépni a gondolkodáson és ítélkezésen, felfedezve az ún. elmélyedés állapotát, a tudat természetét.
A reggeli gyakorlásokon a Jantra jóga előkészítő gyakorlatait fogjuk megtanulni: a Kilences légzést (lung ro szelva), az ízületek lazításának öt gyakorlatát (cikdzsong), a Nyolc mozgást (lung szang) a prána tisztítására, a vezetékek uralásának öt gyakorlatát (cá dül), a fő gyakorlatokból az első és második Jantra csoportot (ez összesen tíz gyakorlat), valamint a ritmikus légzést.
A mai jógarendszerek leginkább az ászanagyakorlásra fókuszálnak, ami így nehezen tud tovább vezetni a meditációhoz és az egység állapotának megéléséhez.
A pránájáma segítségével tudjuk összekötni a testet a tudattal, tehát ha a tökéletes testhelyzetet felvesszük, meg fog jelenni a tökéletesség tudata is. A pránájáma a belső energiákkal foglalkozik, ebben valósítja meg a középutat, ennek révén érthetjük meg a tantrák valódi lényegét is.
A Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse által átadott Jantra jóga, vagy "Mozgás jógája" egy ősi tibeti jógarendszer, ami a Nagy Tökéletesség-Dzogcsen tanítás része. Eredeti szövegét, amelynek címe A Nap és a Hold egyesítése, Vairócsana, a híres fordító írta le a 8. században. A szöveghez tartozó nélkülözhetetlen szóbeli magyarázatok átadási lánca azóta megszakítatlan. A Jantra jóga gyakorlása által a fizikai testünk és energiáink kiegyensúlyozódnak, légzésünk rendezetté válik, tudatunk ezáltal tud túllépni a gondolkodáson és ítélkezésen, felfedezve az ún. elmélyedés állapotát, a tudat természetét.
A reggeli gyakorlásokon a Jantra jóga előkészítő gyakorlatait fogjuk megtanulni: a Kilences légzést (lung ro szelva), az ízületek lazításának öt gyakorlatát (cikdzsong), a Nyolc mozgást (lung szang) a prána tisztítására, a vezetékek uralásának öt gyakorlatát (cá dül), a fő gyakorlatokból az első és második Jantra csoportot (ez összesen tíz gyakorlat), valamint a ritmikus légzést.
A meditációs testhelyzet a pránák irányítása által közvetlenül hat a tudatra. Ha megértjük a testhelyzet lényegi pontjait, akkor általa felfedezzük azt is, hogy hogyan győzhetjük le a tudatban felmerülő akadályokat, melyek kibillentenek.
12 ilyen akadály közül a legfontosabb négy: a fájdalom, szétszórt gondolatok, kibillentő érzelmek és a külvilág zavaró tényezői.
A Csögyal Namkhai Norbu Rinpocse által átadott Jantra jóga, vagy "Mozgás jógája" egy ősi tibeti jógarendszer, ami a Nagy Tökéletesség-Dzogcsen tanítás része. Eredeti szövegét, amelynek címe A Nap és a Hold egyesítése, Vairócsana, a híres fordító írta le a 8. században. A szöveghez tartozó nélkülözhetetlen szóbeli magyarázatok átadási lánca azóta megszakítatlan. A Jantra jóga gyakorlása által a fizikai testünk és energiáink kiegyensúlyozódnak, légzésünk rendezetté válik, tudatunk ezáltal tud túllépni a gondolkodáson és ítélkezésen, felfedezve az ún. elmélyedés állapotát, a tudat természetét.
A reggeli gyakorlásokon a Jantra jóga előkészítő gyakorlatait fogjuk megtanulni: a Kilences légzést (lung ro szelva), az ízületek lazításának öt gyakorlatát (cikdzsong), a Nyolc mozgást (lung szang) a prána tisztítására, a vezetékek uralásának öt gyakorlatát (cá dül), a fő gyakorlatokból az első és második Jantra csoportot (ez összesen tíz gyakorlat), valamint a ritmikus légzést.
A buddhizmusban számtalan jógarendszer maradt fenn, melyekről azért nem tudunk, mert a gyakorlatokat csak elvonulásban tanították, és szigorúan titokban tartották.
Manapság a világ változásai miatt egyre több buddhista jógarendszer válik megismerhetővé, és ezek révén még árnyaltabban érthetjük meg a jóga valódi célját.
A meditációk egyik leggyakrabban használt tárgya a légzés. Az első gyakorlatban megnézzük, hogy hogyan tudjuk lecsendesíteni a tudatunkat a légzés használatával, a másodikban, hogy hogyan tudjuk felfrissíteni a testet, majd a harmadik gyakorlatban az éberség fejlesztését gyakoroljuk a légzés segítségével. Az utolsó gyakorlat révén megtanuljuk, hogy hogyan tudunk elengedni minden feszültséget, traumát, szenvedést a légzés által.
A tibeti Tumo szó jelentése Haragvó nő, szanszkritul Csandáli. Gyakorlata szorosan kapcsolódik a jógákhoz, ahol a cél a mérgek elixírré alakítása. Az átalakításhoz hő és gyönyör kell, ennek felkeltéséhez a Tumo gyakorlatokban mozgás, légzés és vizualizációt használ a világtól elvonult jógi. A belső hő felkeltésének számos előnye van, például a külső hőmérséklet nem hat többé a gyakorlóra, valamint bármilyen betegség feloldható a hő által.
A jógarendszerekben kiemelt fontosságú a légzés. Megjelenik a Satkríjákban, mint tisztító gyakorlat, különféle légzéseket használunk az ászana gyakorlásnál, valamint a csatornák megtisztításában, a Nádi sódanában is a legfőbb módszer a megfelelő légzés. A légző gyakorlatok célja, hogy eljussunk a Pránájámáig, ahol a légzés tartások révén a tudat be tud lépni a meditáció állapotába. A légzés fenti négy szintjén fogjuk megnézni a Tűz-légzés szerepét.