Vissza

Horváth Patrícia

Rendező, HATAN társulat

16 éves korától táncolt a Rock Színház előadásaiban (Nyomorultak, Chess, Miss Saigon). 1997-ben francia és magyar nyelvű nemzetközi közgazdász diplomát szerzett az akkori Külkereskedelmi Főiskolán. 2004-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés rendező osztályában, ahol Szinetár Miklós volt az osztályfőnöke. A diplomaszerzés után Iglódi István mellett volt tanársegéd a koreográfus osztályban. 19982002 között Friderikusz Sándor televíziós műsorainak vezető szerkesztőjeként dolgozott az egyetemmel párhuzamosan. 20042006 között szabadúszó rendezőként dolgozott Szolnokon és Nyíregyházán. 20062015 között a debreceni Csokonai Színház rendezője, ahol a rendezői feladatok mellett tanított a stúdióban, beavató előadásokat állított színpadra, illetve az intézményben megrendezett fesztiválok, workshopok, vendégjátékok produkciós vezetője is volt. Rendezőasszisztensi feladatokat látott el Vidnyánszky Attila, Silviu Purcărete és Nadine Duffaut oldalán itthon és Franciaországban. 2014 óta zenés színpadi mesterséget tanít a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium opera szakos hallgatóinak. Az Operaházban a Két nő című darabbal debütált rendezőként.

Férjével, Nyári Zoltán operaénekessel közösen két évvel ezelőtt független magánszínházi formációt indított. Így alakult meg a HATAN Társulat.

Horváth Patrícia
Magali Mougel: Csak azt akartuk, szeressetek - színdarab
TUDATOSSÁG - A szellem otthona
önismeret
szombat, 2025-06-28., 15:45 - 16:45

A Hatan Társulat darabjában egy osztályteremben vagyunk, a padokban ülünk mi is.

Egy helyettesítő tanár éppen az első óráját készül megtartani. De a diákok között az osztályban ül egy nő, aki elhatározta, hogy a foglalkozást más utakra tereli. Egykor ismerték egymást. A banda, a flörtök, a menők, a Walkmanek... egy osztályba jártak, de az emlékeik nem azonosak. Zaklatás? Ugyan, hiszen csak vicceltünk, jót nevettünk.

Amikor a múltbeli erőszak újra felszínre kerül, mindenki a saját verzióját védi. Ebben a bensőséges, szemtől-szembe, a közönséghez közel zajló találkozásban a színészek számos karaktert keltenek életre. Kísértetek, visszatekintések, hamis nyomok, a történet a 90-es évek ritmusára bontakozik ki, mint egy vidám, és mégis pusztító szélroham, amely végül felszabadítja az eltemetett szavakat.

 Köztünk foglal helyet az osztályba érkező moderátor, aki elvileg az osztályfőnök munkáját jött megfigyelni. Hamar kiderül, hogy nem most találkoznak először. A tanárnak nem rémlik a lány, elment a radar alatt. Ő a gimnáziumi évek alatt inkább a szerelmére fókuszált, akinek mindenképpen imponálni akart. Például azzal, hogy megszervez egy párizsi osztálykirándulást. Meg hogy együtt basztatják a kis szerencsétlen Samanthát, aki remek áldozat: visszahúzódó, nem képes önmagát megvédeni. Látjuk a szerelmesek közötti dinamikát, és megjelenik előttünk a magát vaknak tettető közeg is, Samantha oda sem figyelő anyukája és a pedagógusok. (Minden szerepet Kovalik és Simon visznek, olykor egy jeleneten belül lényegülve át.) Ami igazán érdekessé teszi a darabot, az a nézőpontja. Nemcsak a bullying tényéről beszél az előadás, hanem megmutatkozik mind a három részt vevő fél (a zaklató, az elszenvedő és a néma harmadik) szemszöge. A darab arra is rávilágít, hogy a kibeszéletlen, feldolgozatlan erőszak milyen módokon gyűrűzhet tovább a felnőtt életbe, hogyan hat ki minden élethelyzetre és kapcsolatra. Emiatt nem is feltétlenül ifjúsági előadás ez, minden korosztálynak ajánlható.

A drámát a társulat vezetője és a darab rendezője, Horváth Patrícia fordította le. Jó a szöveg, de furcsa, hogy sok helyütt magyar utalásokkal dolgozik, amelyeket le is vet magáról az előadás.