Diószegi Ádám
modern jógi
5 éves korom óta életem része volt a mozgás, a keleti filozófia, a meditáció, és hogy szerettem volna jobbá tenni a világot. Többféle sportot űztem, öt évig shotokan karatéztam, melyben megfogott a keleti légkör és a mozgások modern anatómiai alapokon nyugvó, precíz kivitelezése.
Egyetemi éveim alatt találkoztam a jógával, amely rögtön olyan erős hatást gyakorolt rám, hogy otthagytam informatikusi pályámat.
Tíz év elteltével 2017-ben nyitottam meg Budapesten a Samadhi Jógastúdiót, ahol jelenleg is tartom jógaóráimat, jógaoktató képzéseimet.
A jógaoktatás mellett írok, festek, más sportokat is űzök és járom a világot.
Röviden: Létezem. Élvezem.
A tradicionális Hatha jóga gyakorlataira épül a mai összes jógafajta. A Hatha az ősi alap, a ma kipróbálható megszámlálhatatlan jógafajta közül az összes Hatha jóga, csak más szempontokra helyezi a hangsúlyt. Némelyik statikus, mások dinamikusak, vannak olyanok, amelyek egy konkrét gyakorlatsort tanítanak minden jógaórán, vagy más típusú órákon pedig forró teremben folyik a gyakorlás.
Ezen a gyakorláson ötvözzük az anatómiai precizitást a különböző jógafajták eszközeivel és igyekszem egy órába belesűríteni azt, amit a jógáról 14 év alatt Magyarországon és külföldön tanultam.
Pszichológiai szempontból mondhatjuk, hogy a meditáció egy megváltozott tudatállapot, de aki rendszeresen meditál, az tudja, hogy valójában a meditáció éppen a tudat megváltozott állapotait (vritti szarupjam) szünteti meg, így a meditáló képes megtapasztalni a tiszta tudat állapotát, amikor a figyelem nem fókuszál semmilyen tárgyra és nem is azonosul semmilyen alannyal.
A meditáció egyáltalán nem nehéz vagy nehezen elsajátítható. Mindenki tud meditálni, csak a legtöbb embernek kezdetben nehézséget jelentenek a testi korlátai vagy az elméje állapota, amit a csapongás és a koncentráció hiánya jellemez. Az elme csapongása, a gondolatok zaja nem kizáró ok, hanem egy ideig természetes velejárója a gyakorlásnak, mondhatni ez a meditáció része. Már ezekből a gondolatokból is sokat tanulhat a gyakorló, közelebb kerülhet az önismerethez és az önmegvalósításhoz is, hiszen csöndben ülve végre feltörhetnek az elfojtott érzelmek vagy éppen teret nyerhetnek a kreatív, új gondolatok.
A meditáció felé nem a gondolatok kizárása, legyőzése és az elmével való harc visz, hanem éppen mindenfajta belső küzdelemnek, ellenállásnak az elengedése, ami nem egy aktív dolog. Nem egy olyan tett, amit a hétköznapok során megszoktunk, hanem inkább egyfajta megadás a jelennek. Az elmét akaratlagosan nem lehet megállítani, hiszen már a megállítás gondolata is az elméből származik, ugyanaz a forrása, amit elvileg ki akar oltani. Amint megszűnik az ellenállás (ami maga az egó) a pillanattal szemben, elfogadunk minden külső ingert, testi érzetet, gondolatot, úgy ahogy van, a meditáció magától létrejön és a változó elme változatlan háttere (a Tudat) megmutatkozik. Az elme magáról elcsöndesedik, és a figyelem, tudatosság nem keveri össze magát többé az elmével (Jóga Szútra 1.1-1.4).
Mindössze a világtól kapott koncepciókból, viselkedésmintákból és más emberektől elhitt programokból, gondolatokból összerakott rendszer az elménk, személyiségünk, amivel tévesen azonosultunk. Pedig nem a valódi énünk, csak egy szemüveg, amin keresztül a világot nézzük. Végső természetünk nem a szemüveg, hanem a tudat, figyelem, a Látó (drástuh - látó, végső tanú, tudatosság). Az átma-vicsára (valódi én kutatása) és a dhjána (meditáció) segítségével elérhető ez a felismerés...
A tradicionális Hatha jóga gyakorlataira épül a mai összes jógafajta. A Hatha az ősi alap, a ma kipróbálható megszámlálhatatlan jógafajta közül az összes Hatha jóga, csak más szempontokra helyezi a hangsúlyt. Némelyik statikus, mások dinamikusak, vannak olyanok, amelyek egy konkrét gyakorlatsort tanítanak minden jógaórán, vagy más típusú órákon pedig forró teremben folyik a gyakorlás.
Ezen a gyakorláson ötvözzük az anatómiai precizitást a különböző jógafajták eszközeivel és igyekszem egy órába belesűríteni azt, amit a jógáról 14 év alatt Magyarországon és külföldön tanultam.